Zoekwoorden toepassen

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn trefwoorden waarmee u zou willen dat uw website hoog eindigt in zoekmachines als Google. Wanneer iemand dit soort woorden gebruikt in een zoekmachine, dan kijkt de zoekmachine of het websites kan vinden die gerelateerd zijn aan het woord waarop wordt gezocht. Als u bijvoorbeeld gevonden wilt worden op het woord computer, maar op uw website komt het woord niet voor, omdat u op de website bijvoorbeeld spreekt over pc’s in plaats van computers, dan is dit een groot probleem.

Anders gezegd, de zoekwoorden die gebruikt worden in een zoekopdracht moeten op diverse manieren voorkomen op de website. Synoniemen zijn niet goed genoeg. Het is belangrijk om al in een vroeg stadium te weten met welke woorden u zou willen dat uw website gevonden wordt. Vooral als het budget klein is, dan kan het raadzaam zijn om de website te optimaliseren voor een woord of woorden met minder concurrentie. We komen hier later uitgebreid op terug.

Zoektermen bepalen

Zowel voor bestaande als nieuwe sites is de voorbereiding erg belangrijk. Stap één is het bepalen met welke zoekwoorden uw site hoog moet eindigen in een zoekmachine als Google. In het Engels noemen ze deze zoekwoorden keywords. Het is soms handig te weten wat de Engelse termen zijn, omdat er in het Engels veel meer informatie op het Internet beschikbaar is dan in het Nederlands.

Probeer er achter te komen wat voor zoektermen bezoekers gebruiken om informatie te vinden die op uw website staat. Het loont zeker de moeite om anderen in te schakelen om goede zoektermen te vinden.

Er zijn verschillende methoden om er achter te komen welke zoektermen bezoekers gebruiken om achter informatie te komen die op uw website of webpagina staat.

Vraag bijvoorbeeld familie, vrienden of bestaande klanten. Schakel mensen in de directe omgeving in, en vraag hen welke woorden ze zouden gebruiken om informatie te vinden die op uw website of webpagina staat.

Bestudeer de websites van uw concurrenten. Kijk in de broncode van websites van uw concurrenten, een Internet browser bevat de mogelijkheid de broncode van de betreffende pagina te bekijken.

In Microsoft Internet Explorer is dit de menuoptie Beeld>Bron bekijken. Kijk in het bijzonder naar de volgende “tags”, <title>, <meta name=”description”> en <meta name=”keywords”>. Het is gewoon legaal om naar de broncode te kijken van concurrerende websites. U kunt in de broncode zien welke zoektermen de directe concurrent heeft gebruikt in zijn website. Het is natuurlijk niet toegestaan om de code of delen daarvan te kopiëren en te gebruiken in de eigen website. Zoeken in de broncode naar keywords is echter wel gewoon toegestaan en essentieel in het omhoog brengen van de eigen website in de zoekmachines als Google.

Online tools. Er zijn tools beschikbaar op het Internet die men kan gebruiken voor het zoeken naar goede keywords. De zoekterm suggestie tool laat alternatieve woorden zien voor woorden die in de tool worden ingetypt. Voor Nederlandse zoektermen zijn minder goede tools voorhanden dan voor Engelse zoekwoorden.

Schakel een onderzoeksbureau in. De laatste mogelijkheid is het inschakelen van een onderzoeksbureau die voor u gaat uitzoeken wat de meeste gebruikte termen zijn om informatie op uw website te vinden. Dit kan een marketingbureau zijn maar ook een zoekmachine optimalisatie bureau. Deze methode gaat flink wat geld kosten, daarom is dit alleen een optie als men beschikt over een groot budget.

Door anderen in te schakelen komt u vaak tot verrassende resultaten. Vaak gebruikt u als expert in uw vakgebied zelf heel gespecialiseerde zoektermen, terwijl bezoekers die termen helemaal niet kennen, laat staan gebruiken. Een klant met een versleten motor van zijn Chevrolet Corvette hoeft helemaal niet technisch te zijn. Als specialist zal die misschien zoeken op “7.0-liter LS7 V8 revisie” Terwijl de a-technische klant simpel weg zoekt op “Chevrolet Corvette reparatie”. Probeer deze manier van denken ook op uw eigen situatie toe te passen.

Tip

Vermijd te algemene zoekwoorden waarmee u gevonden wilt worden in zoekmachines. Hiermee vermijd u te sterke concurrentie en ontvangt u bezoekers op uw website die op zoek zijn naar relevante informatie.

Bepaal uw niche

Wanneer u wilt opboksen tegen de grote websites, dan zult u dat in veel gevallen gewoon verliezen. Om op nummer 1 te komen met een zoekopdracht als bijvoorbeeld het woord “Auto” is door de zware concurrentie heel erg moeilijk. U hebt dan enorm veel competitie van miljoenen sites die ook het woord auto in hun website hebben zitten. Verstandiger is om wat selectiever woorden uit te kiezen die minder competitie hebben.

Stel een garage bedrijf wil hoog eindigen in Google. Ik verzeker u dat dit niet gaat lukken wanneer u de website gaat optimaliseren voor het woord auto. Maar is het woord auto eigenlijk wel relevant genoeg?. De term “auto” kan ook bijvoorbeeld een stand zijn op een apparaat dat helemaal niets met auto’s te maken heeft. Automobiel is al een beter woord, maar ook dit woord heeft nog steeds te veel concurrenten om hoog te eindigen in Google.

We gaan dus verder opzoek naar een beter woord met minder competitie. We gaan dieper op de garage in. Wat is het voor garage?, verkoopt het nieuwe auto’s of tweedehands, wat voor merk?, uit welk land komen de auto’s, wat zijn het voor soort auto’s?

Het blijkt in ons voorbeeld een garage te zijn die gespecialiseerd is in de reparatie van een Amerikaanse klassieker, de Chevrolet Corvette. De garage doet niets met de nieuwe modellen van de Chevrolet Corvette. Het bedrijf repareert en verkoopt alleen klassieke Chevrolet Corvette modellen.

Zoekwoorden zonder concurrentie vinden

Ok, we gaan nu de zoekwoorden selecteren waarmee we gevonden willen worden in de Google zoekresultaten. We nemen bovenstaand bedrijf als uitgangspunt. Het spreekt voor zich dat dit plan van aanpak voor allerlei verschillende soorten bedrijven en onderwerpen kan worden toegepast.

Tip

Voor elke apart onderwerp gebruikt u het liefst een hele pagina van uw website, zodat u deze pagina voor 1 bepaalde zoekterm kunt optimaliseren. Als uw website bestaat uit meerdere pagina’s en meerdere onderwerpen, dan moet u dus voor elke pagina 1 of meerdere zoektermen zoeken.

We gaan eens kijken wat er gebeurd als we gaan zoeken op het woord “auto” in Google. De Corvette is immers een auto, mensen die zoeken op het woord “auto” kunnen dus potentiële klanten/bezoekers zijn.

Het aantal zoekresultaten dat is gevonden voor de zoekterm “auto” zijn 1.380.000.000 concurrerende pagina’s ! De kans dat u van al deze 1.380.000.000 pagina’s een nummer 1 positie in de zoekresultaten weet de krijgen is vrijwel nihil. De kans om op pagina 10 of zelfs pagina 100 te komen in de zoekresultaten is vrijwel nihil. Op pagina 100 komen in de zoekresultaten zou al een super prestatie zijn voor het woord “auto”.

Toch is dit nutteloos. Wanneer u zelf zoekt op een bepaald woord in een zoekmachine. Zoekt u dan verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten? Meestal is het antwoord nee, meeste mensen gaan hooguit alleen nog naar pagina 2 als ze denken dat er op de eerste pagina van de zoekresultaten geen relevante informatie te vinden is. Misschien gaat een enkeling door tot pagina 5 maar dan heeft u het toch echt gehad. Als uw website pas op pagina 10 of 100 staat in de zoekresultaten dan staat dat bijna gelijk aan helemaal niet gevonden worden.

Ok, “auto” is dus geen goed woord, en woorden als, “automobiel” en “garage” ook niet. We moeten specifieker zijn. Dat kan in dit geval ook makkelijk, want iemand die zoekt naar informatie over reparatie of aankoop van een klassieke Corvette zoekt niet op alleen het woord “auto”.

Als u al op nummer 1 had gestaan met het woord “auto” dan had u dus massa’s bezoekers gehad die helemaal niet op zoek waren naar informatie over een klassieke Corvette, die bezoekers zijn dus helemaal niet eens interessant. Wat heeft u aan bezoekers die niet geïnteresseerd zijn in uw website en deze direct weer wegklikken? Dat is zonde van alle tijd, geld en moeite.

Volgende stap, laten we eens kijken in de zoekresultaten als we zoeken op het woord “Chevrolet Corvette” in Google.

Het aantal pagina’s voor deze zoekopdracht is nu nog maar circa 5.680.000 pagina’s. Dat is nog steeds enorm veel, maar veel minder dan het aantal voor de zoekopdracht “auto” dat waren er namelijk circa 1.380.000.000.

Nu merkt u ook dat de zoekresultaten ook veel meer relevant zijn. Met de term “auto” ziet u in de zoekmachine van Google de websites www.autotrader.nl en www.auto.nl  die bovenaan stonden, beide sites gaan wel over auto’s maar niet specifiek over de Corvette. Met de zoekterm “Chevrolet Corvette” komen de sites http://www.corvette-europe.com  en http://www.corvette.nl op de bovenste plekken tevoorschijn.

Met deze zoekwoorden zou het verschrikkelijk mooi zijn om ook op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Hoewel de competitie een stuk minder is geworden, zal het nog steeds erg moeilijk worden om met de zoekterm “Chevrolet Corvette” hoog te eindigen in Google. De eerste website die bovenaan kwam is de site van Chevrolet zelf, die was overigens niet in het Nederlands. Als u dus bezoekers wilt hebben voor uw Nederlandse website dan is de term “Chevrolet Corvette” nog steeds niet specifiek genoeg.

Volgende stap, het gaat nog steeds om een garage die gespecialiseerd is in de reparatie en verkoop van klassieke modellen van de Chevrolet Corvette. We proberen de zoekterm “Chevrolet Corvette reparatie”. Dit is een van de kern activiteiten van onze onderneming. Met deze zoekopdracht wilt u gevonden worden. Dit trekt namelijk precies de doelgroep aan die u wilt bereiken. Deze term wordt ook zeer waarschijnlijk gebruikt door potentiële bezoekers/klanten van uw website.

En Bingo!

We hebben gezocht op “Chevrolet Corvette reparatie”. Nu is goed te zien dat we van de circa 1.380.000.000 pagina’s waar we mee begonnen waren, nu nog circa 20.800 concurrerende pagina’s over hebben. Maar nog belangrijker is dat er bijna geen relevante websites worden weergegeven voor deze zoekopdracht.

De eerste vier zoekresultaten voor de zoekterm “Chevrolet Corvette reparatie” in detail. Twee van de vier websites die bovenaanstaan gaan niet specifiek over de reparatie van een Chevrolet Corvette.

Wanneer er geen of weinig relevante zoekresultaten worden weergeven dan is dat een goed uitgangspunt om te beginnen. Ondanks het relatief hoge aantal concurrerende websites is de kans om hoog in de zoekresultaten van een zoekmachine te eindigen met de zoekterm “Chevrolet Corvette reparatie” groot.

Hoe komt het eigenlijk dat er toch nog 20.800 resultaten worden gevonden? Als een zoekmachine geen websites kan vinden voor alle woorden die worden gebruikt in de zoekterm, dan gaat de zoekmachineresultaten weergeven voor de woorden die hij wel kan vinden. In ons geval gaat hij bijvoorbeeld resultaten weergeven voor alleen de woorden Chevrolet en Corvette zonder het woord reparatie.

Wanneer u uw website of webpagina nu gaat optimaliseren voor de term “Chevrolet Corvette reparatie” zal er een grote kans bestaan dat de zoekmachine vindt, dat uw website het best overeenkomt met de zoekresultaten voor deze zoekterm. In dat geval zal uw website of webpagina’s dus boven uw concurrenten worden weergeven in de zoekresultaten. Of u werkelijk op nummer 1 komt te staan is niet echter nog lang niet zeker. Dit hangt af van meerdere factoren. U hebt met het bepalen van uw juiste zoektermen in ieder geval een belangrijke stap gezet.

Wanneer u daadwerkelijk beschikt over een website of webpagina met goede zoektermen en met weinig concurrentie, dan heeft u direct een voorsprong op de concurrentie. Zeker als deze concurrenten niet over website optimalisatie hebben nagedacht. Het kan ook dat concurrerende websites zijn geoptimaliseerd voor zoektermen met zware concurrentie. Overigens zullen er heel veel websites zijn die helemaal niet hebben nagedacht over relevante zoekwoorden.

Opmerking:

Het aantal eigenaars van websites die niet over het hebben van goede keywords heeft nagedacht, zal veel groter zijn dan u denkt. Deze websites heeft u dus al heel snel niet meer boven, maar onder u in de zoekresultaten van een zoekmachine.

U weet nu hoe u zoekwoorden kunt zoeken die gebruikt worden door potentiële bezoekers van de website. U weet ook zware concurrentie te vermijden voor zoektermen. Door kritisch naar de gebruikte zoektermen te kijken verbetert u de kans op een hoge notering van de website in een zoekmachine als Google.

Door u niet vast te bijten in zoektermen die te algemeen en weinig relevant zijn, verhoogt u niet alleen de hoeveelheid, maar ook de kwaliteit van uw bezoekers. Hierdoor is de kans dat een bezoeker een klant wordt veel groter. Het bepalen van zoektermen waarmee u gevonden wilt worden is een belangrijke eerste stap, nu verder met de volgende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *