Zoekmachineoptimalisatie

Voorbereiding

We hebben het al eerder gehad over hoe een zoekmachine eigenlijk werkt. Een zoekmachine bezoekt websites met “spiders”. De bezochte websites worden geïndexeerd en worden opgenomen in een grote database. Wanneer we zoeken met een zoekmachine, vragen we dus eigenlijk informatie op uit de database met geïndexeerde websites. Hoe groter de database van de zoekmachine, hoe groter de kans op een relevant resultaat.

De hoeveelheid websites die is opgenomen in de database van de zoekmachine is niet de enige voorwaarde voor een relevant zoekresultaat. De zoekmachine moet ook in staat zijn de juiste websites weer te geven die het meest relevant zijn voor een willekeurige zoekopdracht.

Om de meeste relevante websites weer te geven, maken zoekmachines gebruik van algoritmes. Voor ons is het dus erg belangrijk te weten welke criteria een zoekmachine als Google gebruikt, om de meest relevante websites weer te geven na een zoekopdracht. Alle zoekmachines hanteren helaas verschillende criteria. Uw website optimaal optimaliseren voor alle zoekmachine is helaas daarom niet mogelijk.

Er zijn duizenden verschillende zoekmachines. Omdat Google gebruikt wordt door de overgrote meerderheid, in Nederland door meer dan 90% van alle Internet gebruikers, is niet meer dan logisch om uw website te optimaliseren voor Google.

Opmerking:

Hoewel een voor Google geoptimaliseerde website verschillende resultaten kan opleveren in een andere zoekmachine, zal in praktijk een geoptimaliseerde website voor Google meestal ook goed presteren in andere zoekmachines.

Zoekmachines gebruiken dus criteria om te bepalen welke websites relevant zijn voor zoekopdrachten. Hier ligt gelijk het grootste probleem, want niemand weet precies welke criteria er worden gebruikt. Zoekmachines publiceren alleen richtlijnen voor websites die vrij algemeen zijn. Sommige dingen zijn algemeen bekend, anderen criteria zijn geheim en worden niet bekend gemaakt. Door de criteria geheim te houden voorkomen zoekmachines dat websites speciaal worden gemaakt om hoog te eindigen in de zoekresultaten ook daadwerkelijk hoog in de zoekmachines terecht komen. Als zoekmachines makkelijk te manipuleren zouden zijn, dan is het ook mogelijk hoog te eindigen met websites die helemaal niet relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten.

Criteria voor het weergeven van relevante zoekopdrachten worden door zoekmachines steeds veranderd. Zodra er weer trucs worden ontdekt om websites hoger te laten eindigen, die niet relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht dan worden de criteria aangepast. Websites die gebruik maken van trucs om hoger te eindigen krijgen “strafpunten”, als websites louter bestaan uit code die gemaakt is om zoekmachines om de tuin te leiden dan kan de website ook helemaal uit de database worden verwijderd. In dat geval is het dus niet meer mogelijk voor bezoekers om de website te vinden via de zoekmachine die de website uit de database heeft verwijderd.

Als Google een website verwijderd dan kunnen Internet gebruikers deze website dus niet meer via Google vinden. Omdat we eerder hebben vast gesteld dat 90% van alle Nederlandse Internet gebruikers gebruikmaakt van Google als zoekmachine, is de website bijna door niemand meer te vinden. Wanneer u een bedrijf inschakelt om uw website hoger te laten eindigen in de zoekresultaten van Google, pas dan op dat ze niet meer kwaad dan goed doen. Trucs toepassen kan heel schadelijk zijn. Bedrijven die zich bedienen van dit soort trucs moeten dan ook gemeden worden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat u zoektermen kan verwerken in uw website maar dat dit niet primair bedoeld moet zijn om hoog te eindigen in de zoekmachine. Uiteindelijk zal de zoekmachine u straffen voor dit soort acties, zoekmachines kunnen een website kwalificeren als uitsluitend gemaakt voor “spiders” en niet voor mensen. Hier krijgt u een penalty voor, met als resultaat een lagere plaats in de zoekresultaten van de zoekmachine, of erger uw website wordt geheel uit de zoekresultaten verwijderd.

Omdat de criteria constant wisselen is uw uitgangspunt, een website te maken die gericht is op bezoekers en die vervolgens te voorzien van relevante informatie van goede kwaliteit. De kunst is nu om uw website met dit uitgangspunt in uw achterhoofd te optimaliseren. Eigenlijk zeggen de algemene richtlijnen van Google dat het helemaal niet nodig is uw website te optimaliseren.

Zolang uw website maar informatie bevat waarnaar bezoekers op zoek komt het volgens Google wel goed. Om te kunnen bepalen of uw website informatie bevat die interessant is voor bezoekers, dient u de website zo te ontwerpen dat deze goed geïndexeerd kan worden door de “spiders” van de zoekmachine. Hiervoor zijn een aantal basis principes die ervoor zorgen dat uw website optimaal geïndexeerd kan worden door de zoekmachines.