Werking van zoekmachines

Google heeft hiervoor een aantal dingen bedacht (algoritmes) en is daar erg goed in geworden. De simpele lay-out van de Google website en de relevante zoekresultaten hebben er in de afgelopen jaren voor gezorgd dat Google de meest gebruikte zoekmachine is. In Nederland heeft Google een marktaandeel van boven de 90%. Er zijn duizenden zoekmachines, maar omdat bijna iedereen Google gebruikt heeft het weinig zin om uw website te optimaliseren voor iets anders dan voor Google.

Hoe werkt een zoekmachine eigenlijk? Een zoekmachine speurt het Internet af naar websites. Dit doen ze met zogenaamde “spiders”, dit is software dat het Internet afspeurt naar alle websites die op het Internet aanwezig zijn. Zoekmachine spiders worden ook wel zoekmachine robots genoemd. Alle websites die de zoekmachine spiders vinden worden geïndexeerd en opgenomen in een database. U zult begrijpen dat dit een enorme database is. Voor zoekmachines is het zeer moeilijk is om te bepalen welke site nu het beste overeenkomt met waar u naar op zoek bent.

Wanneer Google uw site heeft gevonden gaat het bepalen hoe belangrijk de site is ten opzichte van de inhoud. Heel belangrijk is dat anderen websites verwijzingen hebben naar uw website. Vooral als deze andere websites over hetzelfde onderwerp gaan als uw website. Hoe meer websites linken naar uw website, hoe belangrijker de website moet zijn denkt Google. Immers als veel mensen het de moeite waard vinden op hun site uw site te vermelden, dan moet de website haast wel heel erg belangrijke en nuttige informatie bevatten.In de zoekresultaten zult uw website dus veel hoger eindigen dan een website waarnaar door andere websites niet wordt verwezen.

Omdat er geen invloed uitgeoefend kan worden op websites van anderen is het moeilijk het linken naar de eigen website te beïnvloeden. Daarom vind Google het hebben van links naar uw website op andere gerelateerde websites heel erg belangrijk.

Al met al zijn er een heleboel factoren die bepalen welke website volgens de zoekmachine het best overeenkomt met het zoekwoord waar op is gezocht. De informatie op uw website zelf is ook erg van belang, Google houd van websites met veel geschreven informatie die vaak wordt vernieuwd. Zoekmachines kijken ook naar hoe de site is opgebouwd. Komt het zoekwoord voor in de titel van de webpagina of in de meta-tags?, komt het zoekwoord voor in de domeinnaam of in de naam van het bestand. Ook de hoeveelheid informatie op de website is van belang.

Waar kijken zoekmachines naar?

Zoekmachines kijken naar:

  • De titel van de pagina,
  • Meta-tags,
  • De datum van de laatste wijziging,
  • De naam het bestand,
  • De domeinnaam,
  • “Alt” tags,
  • De inhoud van de pagina,
  • Links op uw website naar andere websites,
  • De relevantie en hoeveelheid van websites die naar de eigen website linken

Google algoritme

Google bepaald aan de hand van een aantal factoren of een website een hoge positie in de zoekmachine zal krijgen of juist niet. Volgens sommige zijn er meer dan 200 factoren die bepalen hoe hoog een website zal eindigen in de zoekmachine. Alle factoren bij elkaar vormen het algoritme dat door Google wordt gebruikt om de relevantie van zoekresultaten te bepalen. Welke factoren dit precies zijn weet alleen Google. Al deze factoren worden door Google geheim gehouden om manipulatie van de zoekresultaten te voorkomen. Het algoritme is dan ook doorlopend onderhevig aan veranderingen.

Iedere keer dat er nieuwe trucs om een website hoger te laten eindigen bekend worden, wordt het algoritme aangepast. Er zijn richtlijnen waaraan een website volgens Google moet voldoen om goed gevonden te kunnen worden in de zoekmachine. Deze richtlijnen zijn echter veel minder uitgebreid dan de eigenlijke factoren die de uiteindelijke positie in de zoekresultaten bepalen.