Mijn bedrijf gaat wereldwijd zaken doen, de wereld ligt aan onze voeten!

Een website kan een waardevolle aanvulling zijn. Uw aanwezigheid op het Internet met uw bedrijf kan leiden tot meer klanten en dus meer omzet. Op Internet zijn miljoenen mensen actief die allemaal uw klant zouden kunnen zijn. Iedereen met toegang tot het Internet kan uw website bezoeken. Op Internet kan uw bedrijf moeiteloos concurreren met de grootste bedrijven. Uw afzet gebied van uw product wordt opeens gigantisch vergroot, iedereen over de hele wereld kan uw klant zijn.

Of toch niet?

Bovenstaande zou helemaal waar kunnen zijn, echter dat gaat zeker niet zomaar. De kans op succes is erg klein als u denkt dat het “hebben” van een website genoeg is om op Internet zaken te doen. Een website trekt pas veel bezoekers als mensen uw site weten te vinden. Als uw bezoekers de website weten te vinden dan nog dient uw product of informatie goed genoeg te zijn om te concurreren met andere bedrijven op het Internet. Of het nu gaat om producten of informatie, potentiële bezoekers van uw website hebben de toegang tot vele miljoenen andere sites. Afhankelijk van de markt waarin u opereert kan de concurrentie hevig zijn. Net als in de echte wereld gaat het goed met bedrijven, die betere producten leveren, betere service verlenen, of simpelweg goedkoper zijn.

“ De eerste stapjes”

De eerste stappen van de meeste bedrijven op Internet gaan meestal als volgt:

In het gunstige geval wordt er een designer ingehuurd die een website ontwerpt en deze vervolgens op Internet zet. In het ongunstige geval wordt het neefje van de achterbuurman zijn collega ingeschakeld, in dit geval staat er op een gegeven moment ook een website op het Internet (met een beetje geluk). Vervolgens is het afwachten op wat er komen gaat. Deze aanpak is gedoemd te mislukken, grote bezoekers aantallen blijven uit en de website levert op geen enkele manier resultaten op.

“Kleine websites worden groot”

Sommige websites worden steeds beter bezocht en zien de resultaten van hun activiteiten op Internet groeien. Dit zijn de websites van bedrijven die beseffen dat er meer te doen is dan een website online zetten. De andere helft die niet verder komt dan de eerste stap van het online zetten van een website, zal tegen iedereen vertellen dat het Internet niets toevoegt aan hun bedrijf, deze bedrijven zullen in de meeste gevallen vanzelf verdwijnen. Niet omdat deze bedrijven afhankelijk zijn van het Internet, maar meer omdat het runnen van een bedrijf gewoonlijk wat meer inspanning kost dan simpelweg de deuren te openen.

Wat moet er gebeuren?

Er zijn een aantal factoren die bepalen of een website succesvol is, de meeste zaken komen in dit boek aan bod. Maar het gaat in dit boek vooral om het belangrijkste factor, namelijk dat de website gevonden wordt. Dat lijkt heel simpel, maar dat is het dus niet. Gevonden worden op Internet is de enige manier om rendement uit een website te halen.

In het land der blinden is 1 oog koning

Ze schieten als paddestoelen uit de grond. Bedrijven die uw website op nummer 1 brengen in de zoekresultaten van Google. Waarheid is dat geen 1 van deze bedrijven dit ook echt kan. Er zijn bedrijven die uw website op 1 in Google proberen te zetten met trucs. Als dit lukt dan is het met een zeer kort resultaat, daarna verdwijnt uw website uit de zoekresultaten van de zoekmachines. De website komt op de zwarte lijst en wordt vervolgens geheel uit de zoekdatabase gehaald. Uw bedrijf is nooit meer te vinden in een zoekmachine.

Denk niet dat u de eerste zult zijn, grote bedrijven gingen u voor. Zoekmachine Google heeft tijdelijk de Nederlandse websites van verzekeraars FBTO, Centraal Beheer, Amev en Ohra uit de zoekresultaten verwijderd. Reden voor de maatregel was dat de bewuste sites gebruikmaakten van agressieve, niet meer toegestane methoden om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Een van deze trucs noemt men ‘cloaking’, waarbij aan zoekrobots een andere aangepaste website wordt getoond dan aan menselijke bezoekers. Op de voor zoekmachine robots zichtbare website stonden slechts grote aantallen woorden waarmee een website gevonden wilde worden. Dit soort trucs zijn door Google in de ban gedaan.

Op dit soort technieken om ik later in dit boek nog terug. De zoekmachinemarketing bedrijven die deze technieken gebruikte, hebben dit ongedaan gemaakt en toen heeft Google de verwijderde website weer opgenomen in de zoekmachine. Maar het ging hier om grote bedrijven. Google was dus redelijk snel bereid om de ban op te heffen.

Ik kan u verzekeren dat dit met een website van een wat kleiner bedrijf een heel ander verhaal was geworden. Het is dus zaak op te passen met welk bedrijf u in zee gaat. Ook al gaat u de zoekmachine optimalisatie uitbesteden, dan nog is het reuze handig om te weten welke technieken meer kwaad dan goeds opleveren.

Waarschuwing

Trucs toepassen om uw website hoe te laten eindigen in de zoekmachines hebben soms tijdelijk effect. Op de lange termijn is dit echter zeer slecht voor uw positie in zoekmachines als Google. Als Google uw trucs ontdekt dan zal uw website lager in de zoekresultaten eindigen of zelfs geheel verdwijnen !