Wat is CPM, CPC, CPL, CPA en CTR?

Voor we beginnen met het behandelen van diverse internet marketing technieken is het handig om wat te weten over bepaalde afkortingen die betrekking hebben op het online adverteren.

Adverteren op internet kan op verschillende manieren. De betaling voor het adverteren is gebaseerd op verschillende modellen.

CPM. De oudste betalingsmethode is een tarief op basis van hoe vaak dat een advertentie is vertoond. Deze methode noemen we CPM en dat betekent  “cost per 1000”. Er wordt  een bedrag afgesproken dat u moet betalen voor elke duizend keer dat uw advertentie, meestal een banner wordt vertoond. Met deze methode is er geen enkele garantie dat uw advertentie daadwerkelijk effect heeft.

Deze methode is vooral interessant voor “branding” van uw merk of product. De hoogte van de kosten van CPM tarieven (cost per 1000 impressies) verschillen sterk. De populariteit van de website waar u wilt adverteren bepaald de hoogte van het tarief. Voor populaire websites als www.telegraaf.nl of bekende weblogs als www.geenstijl.nl betaald u hoge bedragen per duizend impressies.

Op minder populaire websites betaalt u veel minder, u kunt al adverteren op sommige websites voor ongeveer 0,05 dollar cent per 1000 impressies. Duizend vertoningen van uw advertentie lijkt veel maar dat is het niet. Een website als die van de telegraaf heeft enkele 100 duizenden bezoekers per dag die elk meerdere webpagina’s opvragen. Niet alleen de bezoekers worden als vertoning van uw advertentie geteld. Alle webpagina’s binnen een website die de bezoekers aan klikken worden ook als vertoning geteld, immers uw advertentie wordt dan opnieuw weergegeven.

Stel dat een website 100.000 keer per dag wordt aangeklikt. Bij een tarief van 10 Euro per CPM (10 euro per 1000 vertoningen van uw advertentie), betaald u 1000 euro per dag. Uw advertentie wordt gemiddeld minder dan 1% van al deze vertoningen daadwerkelijk aangeklikt. Slechts 1% van alle keren dat de advertentie daadwerkelijk is aangeklikt levert gemiddeld een verkoop transactie op. Reken voorbeeld, 1% van 100.000 is 1000, daar weer 1% van is 10. Stel dat u adverteert voor tubes tandpasta die per stuk 2 euro kosten. Dan heeft u met de 1000 euro advertentie kosten 20 euro verdient, herstel, 20 euro extra omzet gemaakt.

Stel u hebt een revolutionaire tandpasta op de markt gezet die tanden na 1 poets beurt gegarandeerd spierwit maakt. Dan is dat revolutionaire nieuwe product aan 100 duizend mensen gepresenteerd. Daar dient u zelf het juiste prijskaartje aan te hangen, maar dat ziet er wel gunstiger uit. Voor het laatste scenario is deze advertentie methode het meest geschikt. Voor een lancering van een nieuw model auto bijvoorbeeld ook.

Voor het genereren van meer omzet zijn andere advertentie tarief structuren meer geschikt. Het CPM wordt vooral toegepast op het vertonen van grafische banners. Heeft u onlangs nog op zo’n banner geklikt? Bijna niemand doet dat tegenwoordig, boven op het feit dat grafische banners tegenwoordig als zeer irritant worden ervaren. De stelling dat 1% van alle mensen de banner zal aanklikken zal in veel gevallen dan ook naar beneden moeten worden bijgesteld. Omdat een banner grafisch is wordt het product echter al gepromoot zonder dat de banner daadwerkelijk is aangeklikt. Om die reden is “branding” met banners soms de moeite waard.

PPC/CPC. De CPC betalingsmethode betekent “cost per click”. Dit is een interessante methode omdat u alleen betaalt als er op uw advertentie wordt geklikt. Met deze methode maakt het dus niet uit hoe vaak een advertentie wordt weergegeven. Met de CPC tarief structuur betaald u een bepaald bedrag als er op uw advertentie wordt geklikt, meestal gaat het hier om een advertentie die geheel bestaat uit tekst.

De kosten per klik zijn variërend van 0.01 cent tot 50 dollar. Dit hangt sterkt af van de marktwaarde van het woord dat in de advertentie wordt gepromoot. Bijvoorbeeld CPC reclames voor hypotheek diensten zijn veel duurder dan voor vissenvoer. Dit komt omdat er veel meer concurrentie is tussen de hypotheek aanbieders op het internet dan tussen verkopers van vissenvoer.

Zoekmachines zoals Google en Yahoo gebruiken het CPC model heel vaak. Alleen wanneer de advertenties relevant zijn aan de zoekopdracht worden ze weergegeven. Omdat de advertentie ruimte beperkt is wordt er geboden voor zoektermen middels een veiling systeem. Wilt u dat een advertentie wordt weergegeven bij de zoekresultaten van een populaire zoekterm, dan dient u het hoogste te bieden. Een vast tarief is er meestal niet met deze methode.

U kunt ook niet weten hoeveel keer er op een advertentie geklikt gaat worden. Meestal kunt u wel een budget opgeven waarin u aangeeft hoeveel u maximaal wilt uitgeven. Zodra deze limiet is bereikt wordt de advertentie niet meer weergegeven en kan er niet meer opgeklikt worden. U kunt zelf nauwkeurig bepalen hoeveel u kunt uitgeven aan iedere klik door conversies bij te houden. Door conversies bij te houden bent u in staat te berekenen hoeveel geld u kan uitgeven aan adverteren totdat het moment is bereikt dat de kosten van het adverteren hoger worden dan de opbrengst. Hoe dat precies werkt leg ik later in dit boek uitgebreid uit. PPC betekent overigens  “pay per click” en dit is nagenoeg zo niet hetzelfde als CPC.

CPL. De CPL methode betekent “cost per lead”. Dit houdt in dat u een bedrag betaalt voor elk volledig ingevuld formulier. Dit kan bijvoorbeeld een ingevuld aanvraagformulier voor een lening zijn. De website die uw advertentie plaatst krijg in principe niet betaald. Pas wanneer er via zijn website een ingevuld aanvraagformulier wordt ingevuld voor bijvoorbeeld een offerte dan ontvangt hij een commissie.

Meestal zit er een bedrijf tussen dat bemiddelt tussen de twee partijen. Dit is in de meeste gevallen een website die adverteerder en publisher bij elkaar brengt en de commissie  uitbetaling voor zijn rekening neemt. U kunt ook in sommige gevallen direct leads kopen zonder er voor te adverteren. Bij CPL maakt het niet uit hoe vaak de advertentie wordt vertoond en hoe vaak er op wordt geklikt.

Door het plaatsen van een stukje software kan worden bijgehouden hoeveel leads er worden gegenereerd. Om de betrouwbaarheid te garanderen is een derde partij die dit proces afhandelt bijna een must. Deze methode wordt veel gebruikt door affiliate programma’s. Affiliates adverteren op basis van commissie. Voordeel voor de adverteerder is dat de gene die de advertenties op zijn website zet, ook actief mee zal werken aan uw extra omzet, daar heeft hij immers direct voordeel bij. Meer over affiliates volgt later in het boek.

CPA. De CPA methode is de “cost per action” Dit betekent dat er moet worden betaald voor elke “action”, dit kunnen nieuwe klanten, ingevulde formulieren of leads zijn. Net als met de CPL methode maakt het niet uit hoeveel keer uw advertentie wordt weergegeven. Pas als er aan een bepaalde “action” is gedaan betaald u hiervoor een bepaald bedrag. Ook voor deze methode wordt vaak gebruik gemaakt van een tussenpartij die adverteerder en Publisher samenbrengt en commissies bijhoudt en uitbetaald. Deze methode heeft sterke overeenkomsten met de CPL methode. CTR. Dit is geen advertentiemodel. CTR betekent “click through rate”. Dit is een factor waarmee men kan meten hoe succesvol een reclame campagne is. Stel een banner is 1000 keer weergegeven en 10 mensen hebben erop geklikt. Dan is de click through rate 1%. Op tekstadvertenties wordt vaker geklikt dan op grafische banners. De click through rate is voor tekstadvertenties dan ook veel hoger dan voor grafische banners