Starten met Google Ads

Hoog in de zoekmachine van Google eindigen is in de meeste gevallen niet eenvoudig.  Het is vaak bijna onmogelijk, zeker wanneer u in een markt opereert met zeer veel concurrentie. Naast de “gewone” zoekresultaten geeft de zoekmachine Google ook betaalde zoekresultaten weer. Deze betaalde zoekresultaten worden Google Ads-advertenties genoemd. Met het Google Ads-advertentie programma kunt u tegen betaling ervoor zorgen dat uw website alsnog wordt weergeven op een top positie in de zoekresultaten van de Google zoekmachine.

Google Ads-advertenties bestaan uitsluitend uit tekst en worden naadloos geïntegreerd op de zoekresultaten pagina’s van zoekopdrachten in de Google zoekmachine. Tekst advertenties als Google Ads worden door Internet gebruikers niet als storend ervaren. Omdat de Google Ads-advertenties uitsluitend bestaan uit tekst en omdat Google Ads-advertenties alleen worden weergegeven wanneer deze relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht, wordt er in tegenstelling tot de drukke grafische banners die regelmatig op andere sites te vinden zijn vaak op geklikt.

Opmerking

Het is met Google Ads ook mogelijk om te adverteren met grafische banners en zelfs met advertentievideoclips. Deze worden echter niet weergeven in de zoekmachine maar op websites die onderdeel zijn van het Google netwerk.

Als klant van Google Ads betaalt u alleen een bepaald bedrag wanneer iemand op uw betaalde zoekopdracht klikt. Deze weergegeven betaalde zoekopdracht noemen we een tekstadvertentie. Beter gezegd een contextuele tekst advertentie.

De advertentie wordt namelijk alleen op de zoekpagina resultaten weergeven als de advertentietekst relevant is aan de zoekopdracht van een internetgebruiker. Het maakt niet uit of uw website in de tekst advertentie voldoet aan de richtlijnen voor een goede positie in de normale zoekresultaten van de zoekmachine.

Zoals eerder gezegd betaalt u pas als iemand klikt op uw advertentie in het zoekresultaten scherm van een zoekopdracht. Hoeveel u moet betalen hangt af van de populariteit van het woord waarmee u wilt dat uw advertentie verschijnt op de zoekresultaten pagina. Dat werkt als een soort veiling systeem. Omdat de zoekresultaten pagina maar een beperkt aantal van deze betaalde advertenties kan weergeven, ontstaat een soort spel van vraag en aanbod.

In het geval dat er meer mensen zijn die een advertentie willen plaatsen dan dat er advertentie ruimte is, dan stijgen de kosten voor deze zoekterm en wordt degene die het meeste heeft geboden voor het zoekwoord bovenaan weergegeven in het veld waar de zoekmachine advertenties worden weergegeven. U zult begrijpen dat de kosten voor het woord hypotheek veel hoger zijn dan voor bijvoorbeeld het woord grindbak. Hypotheek vertegenwoordigt een hogere commerciële waarde en daar moet dan ook vaak fors meer voor worden betaald. De kosten voor het adverteren in de zoekmachine Google met Google Ads variëren van 0,01 cent tot enkele euro’s per klik.

Niet alleen de prijs bepaald of uw tekst advertentie wordt weergegeven. Het Google Ads systeem kijkt ook naar de relevantie van de advertentie tekst. Als deze goed is dan kan deze een betere of hogere positie krijgen dan een tekst advertentie die minder relevant is aan het zoekwoord waarop wordt geboden. Het is Google er alles aan gelegen om  Advertenties weer te geven die zo relevant mogelijk zijn.