Meer inzicht in wat er gebeurd op websites met Google Analytics

Een stapje verder dan alleen het bijhouden van conversies in Google Ads? Dat kan met Google Analytics. Met de tool Google Analytics kunt u heel nauwkeurig bijhouden wie er op uw website komen, waar ze vandaan komen, of ze iets kopen en nog veel meer. Goed nieuws is dat Google Analytics gratis is. Ook als u al van Google Ads gebruikt maakt moet u apart een Analytics account aanmaken.

Tijdens het aanmelden moet u een e-mail adres gebruiken wat bij een Google account hoort. Dit kunnen dezelfde gegevens die u voor Google Ads gebruikt. Mocht nog geen Google (Adwords) account hebben dan dient u deze eerst aan te maken. U kunt ook een Google Analytics account aanvragen door op het tabblad Analytics te klikken van uw Adwords-account en de aanwijzingen op het scherm te volgen.

Als u een Google Analytics account aanmaakt via uw Adwords-account wordt er een stukje code gegenereerd dat dient u toe te voegen op al uw webpagina’s van uw website die u wilt bijhouden.

Pas wanneer de code op uw webpagina’s is geplaatst en geverifieerd is, zal uw Google Analytics account bruikbaar worden en gegevens gaan bijhouden. Let op dat de code van uw Google Analytics account ook op de webpagina’s gezet kan worden die geen conversies genereren.

Het verschil met het eerder besproken “bijhouden van conversies” is dat met Google Analytics veel meer kan worden bijgehouden dan alleen maar conversies. U kunt bijhouden hoeveel mensen uw websites bezoeken, waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken enz. enz.

Opmerking

In tegenstelling tot het “bijhouden van conversies” beschikbaar in Google Ads dient u de code van Google Analytics op alle webpagina’s te implementeren die u wilt bijhouden.

Rapportage

U kunt ook rapporten uitdraaien die u inzicht geven in de prestaties van uw Google Ads-campagnes. Deze kunt dan weer gebruiken om uw Google Ads-campagnes verder te optimaliseren.

Tip

Google Analytics  is een zeer krachtig hulpmiddel om inzicht te krijgen in het gedrag van uw bezoekers en waar ze vandaag komen. Google Analytics kan zeer gedetailleerde statistieken over het verkeer van uw website genereren.

De hoeveelheid rapporten die u kunt genereren is overweldigend. U ziet in het voorbeeld een hoog weigeringspercentage. Dit komt omdat deze website bestaat uit 1 enkele pagina. Het weigeringspercentage is het percentage van bezoekers die de website verlaten op dezelfde webpagina als dat zij gekomen zijn, zonder andere pagina’s op de website te hebben bezocht. In dit geval is dat dus niet slecht terwijl dat in de meeste andere gevallen wel slecht kan zijn.

Google Analytics stelt u ook in staat om doelconversies op te geven. Een doel is een webpagina waar een bezoeker terechtkomt na een aankoop of het uitvoeren van een andere gewenste actie, zoals een registratie of download. Dit kunt u doen door een of meer webpagina’s op te geven waar een bezoeker op terechtkomt als hij bijvoorbeeld een verkoop heeft gedaan via de website. U kunt deze webpagina’s opgeven door bewerken te selecteren van het webprofiel van uw keuze in de Google Analytics instellingen.

Uw website optimaliseren voor conversies

Vooral als u gebruikt maakt van Google Analytics kunt u erachter komen of bezoekers van uw website doen wat u zou willen of verwachten dat ze doen. Het aanpassen van uw website kan in sommige gevallen nodig zijn maar soms is de oplossing veel simpeler.

Voorbeeld.

U verkoopt kantoorartikelen en uw heeft een nieuw model laserprinter in de aanbieding. U doet alles volgens het boekje. U maakt een Google Ads-advertentie aan die specifiek gericht is op de verkoop van de nieuwe laserprinter. U kiest ook zoekwoorden die zeer relevant zijn ten opzichte van de advertentie. U ziet in uw Adwords-controlepaneel dat er flink wordt geklikt op uw advertentie. Maar u merkt ook dat u geen extra verkopen uit uw Google Ads campagne gegenereerd! U checkt de Adwords-campagne en daar is niets mis mee. De ctr (click trough rate) is hoog en de zoekwoorden waarop u biedt zijn zeer relevant.

In uw Google analytics account ziet u dat iedereen, nadat ze op uw website terecht zijn gekomen via uw Adwords-advertentie direct weggaan. Wat is er aan de hand?

De actie met de laserprinter wordt middels een link op de homepage vermeld. Als een bezoeker op deze link klikt wordt de bezoeker verwezen naar een speciale laserprinter webpagina waar ze hem direct kunnen bestellen.

U hebt in de Google Ads-advertentie opgegeven dat de bestemmings-url hetzelfde moet zijn als de zichtbare url. De bezoeker komt dus nadat hij heeft gezocht op specifieke zoekwoorden met betrekking tot de laserprinter op uw algemene homepage terecht.

Pas als de bezoeker op de laserprinter actie link klikt komt hij bij op de webpagina met de laserprinter actie. De informatie waar hij naar zoekt was kon hij dus niet direct vinden. Door mensen die op uw Adwords-advertentie klikken direct te brengen naar uw laserprinter actiepagina in plaatst van de homepage lopen de verkopen ineens hard op!

Alleen als u gebruikt maakt van hulpmiddelen als Google analytics komt u erachter wat de oorzaak van dit soort problemen kunnen zijn. Het bijhouden van het gedrag van bezoekers van uw website zijn dus van vitaal belang. De oplossing van het probleem in het voorbeeld was simpel maar soms kan het nodig zijn de website te veranderen. Als mensen de weg raken op uw website is re-designen van uw website de enige oplossing.

Het is bijzonder aan te bevelen om bezoekers die op uw website terechtkomen na het klikken op uw advertentie direct te bieden waarnaar ze op zoek zijn. Voor verkoopacties die gepromoot worden via Google Ads zou u kunnen overwegen om aparte pagina’s te maken. Dit noemen we landingpages. Op deze manier vinden bezoekers direct waar ze naar op zoek zijn. Als u bezoekers eerst terecht laat komen op uw homepage is de kans groot dat ze direct afhaken ook staat de actie vermeld op de homepage.