Klikfraude is een serieus probleem voor Google Ads adverteerders

Veel adverteerders zijn bang dat de concurrentie op hun Google Ads advertenties klikken en dat ze het hele budget weg klikken. Om maar met de deur in huis te vallen, dat klopt. Soms.

Geautomatiseerd het Google advertentie budget van de concurrent verbranden wordt door Google in bijna alle gevallen direct opgemerkt. Met klikfarms is het mogelijk om op grote schaal klikken te generen dat lijkt op normaal website verkeer. Met deze methode is het ook mogelijk om likes op social media te kopen.

Deze geautomatiseerde vorm van clickfraude wordt meestal door Google gemakkelijk gedetecteerd en in de meeste gevallen niet aan de klanten doorberekend. Lastig is overigens wel dat dit verkeer wel in Google Analytics data verschijnt en dit er lastig uit te filteren is.

Maar er zijn natuurlijk ook  concurrenten die dagelijks een rondje advertenties van de concurrentie aanklikken. Wat gebeurd daarmee? Wordt is ook door Google opgemerkt?

Het antwoord is in de meeste gevallen dat Google hier helemaal niets mee gaat doen, want in de meeste gevallen zal Google deze klikken behandelen als iemand die meerdere keren op een advertentie klikt en dat kan natuurlijk ook een heel geïnteresseerde potentiële klant zijn.

Wanneer de klikkosten hoog zijn dan is het dus wel degelijk heel goed mogelijk dat een groot gedeelte van het Google Ads budget opgaat aan klikken afkomstig van de concurrentie.
Het is dus heel belangrijk om dit in eigen hand te hebben en dat je zelf volledige controle hebt over  hoe vaak iemands op jouw advertenties mag klikken. Het is mogelijk om IP adressen te blokkeren maar dat kan alleen handmatig en het is te lastig en omslachtig om IP adressen op deze manier te blokkeren. Google vindt dat wel prima zo en bovendien kan je maar 500 IP adressen blokkeren op deze manier.

Een klikfraude systeem zoals omschreven in deze video over klikfraude helpt je om te voorkomen dat de concurrentie of andere kwaadwillenden jouw budget weg klikken