Betalen voor een zichtbare positie in zoekmachines als Google

Naast het optimaliseren van uw website is er nog een andere mogelijkheid om gevonden te worden in zoekmachines als Google.

Enkele jaren geleden toen Google de grootste zoekmachine op het internet begon te worden, verdiende het nauwelijks geld. Nu is dat wel even anders. Google heeft een notering op de beurs in Amerika en de aandelen zijn sinds de introductie enorm gestegen. De beide oprichters van Google, die in een schuur zijn begonnen, zijn inmiddels allebei miljardair. Google heeft een slimme manier om geld verdienen bedacht om zijn zoekmachine winstgevend te maken.

Als geen ander weet Google dat een toppositie in de zoekmachine veel bezoekers kan opleveren. Google weet ook dat als u niet gevonden wordt in de zoekmachine dat een website nauwelijks bezoekers zal krijgen. Niet iedere website kan op de eerste pagina komen te staan in de zoekmachineresultaten. Daarom heeft Google zijn eigen advertentie dienst Google Ads op de markt gebracht.

Met Google Ads kunt u tegen betaling een top positie verkrijgen in de Google zoekmachine. U hoeft uw website hiervoor niet aan te passen. U hoeft slechts een bedrag op te geven dat u zou willen betalen voor iedere bezoeker die via de zoekmachine op uw website terechtkomt. Dit kunt u doen door een reclame campagne in Google Ads op te zetten. Dit noemen we ook wel zoekmachine-marketing.

Het verschil tussen web -optimalisatie en zoekmachinemarketing is dat website optimalisatie meestal veel tijd kost en zoekmachinemarketing veel geld. Zoekmachinemarketing kunt u direct toepassen zodra de website online staat. Het betalen voor een top positie in de zoekmachines is dus veel sneller en makkelijker. Nadeel van deze methode is dat deze (veel) geld kan kosten en dat zodra u ermee stopt het effect gelijk weg is. In dit hoofdstuk gaan we het uitgebreid hebben over  zoekmachine-marketing.